Return to site

Kiman (winnaar!): “Er moet extra aandacht komen voor technisch onderwijs op basisscholen”

Hoe wek je energie op met een windmolen? Hoe haal je meer energie uit een zonnepaneel? Pas als je de bouwstenen van techniek snapt, ontstaat interesse in het vak. Kiman Velt (41), elektronica-ontwerper bij Nedap, ontwikkelde in zijn vrije tijd een lespakket techniek voor basisschoolleerlingen. Daarmee werd hij de grote winnaar van de Slimste Handen van Nederland.

Je bent winnaar in de categorie ‘kennisdelen, motiveren en inspireren’ én door het publiek gekozen als De Slimste Handen van 2019. Nogmaals gefeliciteerd!

“Dank je, ik zit nog steeds een beetje na te gloeien van alle aandacht.”

Kiman na de grote finale met de Slimste Handen Beker en boor van prijzenpartner Makita

Al zeven jaar geef je techniekles op een basisschool in Enschede. Op een gegeven moment ben je zelf lesstof gaan ontwikkelen. Hoe is dat gegaan?

“Ik begon daar zonder leservaring. Het materiaal dat ik van internet plukte, vond ik onsamenhangend. Dat was het moment waarop ik besloot zelf een lespakket te bedenken. Een metalen plaat die je tot robot kon vouwen, met motortjes, besturing en een microcomputer. Programmeren dus, maar het sloeg niet aan. Op aanraden van mijn vriend Stefan Lenk ben ik terug naar de basis gegaan.”

Wanneer slaat techniek wél aan?

“Techniek gaat pas leven, het lampje gaat pas branden, als kinderen er zelf mee aan de slag gaan. Hoe werkt een stroomkring? Wat is een geleider? Een plastic mes of een metalen mes? Ik wilde dat ze dingen om zich heen gingen herkennen: apparaten met een stekker die bewegen– staafmixers, stofzuigers – daar zit een elektrische spoel in. Die laat ik ze dus zelf maken.”

Je doet dit allemaal in je vrije tijd. Wat haal jij eruit?

“Heel veel voldoening. Als ik zie dat een kind iets begrijpt, er een glimlach ontstaat, vind ik dat hartverwarmend. Fulltime lesgeven is te zwaar voor mij. Na drie uur ben ik helemaal leeg. Ik doe het om mijn materiaal te testen, om te kijken of de kinderen het snappen én ik wil ernaartoe dat leraren er zelfstandig mee aan de slag kunnen. Je kunt het niet zomaar over de schutting gooien. Het materiaal moet zó goed zijn dat ook een leerkracht zonder veel technische kennis ermee kan werken.”

Het wordt steeds serieuzer. Steeds meer basisschoolleerlingen gebruiken je lespakketten.

“Door Stichting Consent, die alle openbare basisscholen in de gemeenten Enschede, Oldenzaal, Losser en Dinkelland beheert, werd ik gevraagd mee te denken. Voor hen ontwikkelde ik een techniekprogramma rond het thema ‘zelfvoorzienend’. Kinderen leren nu hoe ze energie kunnen opwekken met hun zelf gebouwde windmolen, waterrad of zonnepaneel.”

Kiman met de jury (vlnr) Rauf Morad (Technicus bij Rijnmond Power Holding en Beste Klusser van 2019), John Tuerlings (Bestuurder Zelfstandigen Bouw), Marlies Visser (Directeur Operatie van Alliander), Martin de Haan (Programmadirecteur Vakschool Technische Installaties) en

Nathalie van der Niet (Bedenker huis vd Toekomst en teamleider bij VodafoneZiggo)

Wat betekent de Slimste Handen van Nederland voor jou persoonlijk?

“Ik hoop dat er op deze manier extra aandacht komt voor technisch onderwijs op basisscholen, zodat meer jonge mensen kiezen voor techniek. Daarvoor wil ik me blijven inzetten. Ik zou graag een boegbeeld van die beweging willen zijn.”

Hier een overzichtsfilm van het techniekonderwijs-project waar Kiman en collega's momenteel aan werken: https://youtu.be/oMxsDtRR4QM en hun website in aanbouw: www.KiTe2Kids.nl 

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OK