Rose, mentor op het Nova College, nomineerde haar MyTec klas voor de Slimste Handen van de Toekomst. Ze vindt het belangrijk om hen juist nu in het zonnetje te zetten.
Het is een bijzondere klas, die in een bijzonder jaar een bijzondere band met elkaar en met de docenten heeft opgebouwd. Rose vertelt ons in een interview een aantal mooie verhalen. Hierbij het eerste verhaal. Ik ben benieuwd of andere docenten zich herkennen in de positieve invloed van de coronatijd op de studenten!
“We hebben zo’n idioot jaar achter de rug: met online lessen, hele andere kaders en veel meer ruimte om te experimenteren. We gaven bijvoorbeeld in groepen van acht les. In die groepen van acht zaten twee teams die met z’n vieren aan de slag gingen met een opdracht. De kaders van de opdrachten waren veel minder strikt dan andere jaren. Dat mondde uit in mooie creatieve eindproducten. Een voorbeeld is een groepje met drie jongens en een jonge dame. We hadden de meest ambitieuze studenten bij elkaar gezet. Zij gingen aan de slag met een stoomturbineaggregaat. Leuk om te zien was dat de jonge dame het voortouw nam in de groep. Waar normaal gesproken een stoomturbineaggregaat eigenlijk maximaal 9 volt levert bij 2 bar, kreeg dit groepje het voor elkaar om 14,53 volt uit te halen bij 2 Bar! Ze hebben zelf de lager huizen 3D laten printen (zelf getekend in 3D). De turbine loopt hierdoor zo soepel dat deze heel weinig wrijving heeft, waardoor het hogere voltage werd mogelijk gemaakt. Doordat de kaders van de opdrachten ruimer werden genomen, was experimenteren mogelijk. Daar maakte de teams goed gebruik van. We merkten dat studenten, door de ruimte die ze kregen, veel creatiever konden zijn en dat hun zelfstandigheidsontwikkeling toe nam. Als docent geen antwoord hebben op de vraag “Wanneer moet dit af zijn?” zorgde er voor dat studenten zichzelf nog meer gemotiveerd voelde voor de projecten.”
Wil jij ook een leerling of klas in het zonnetje zetten die een technische opleiding volgt? www.deslimstehandenvandetoekomst.nl