Return to site

Waardering juist nú superbelanrijk!

Allereerste CrossOver webinar voor technische vakmensen. Waarover? Waardering natuurlijk!

"Meedenken aan oplossingen om in deze tijd zo goed mogelijk thuis te kunnen werken"

"Ik voel waardering als rekening wordt gehouden met persoonlijke omstandigheden"  

Technische vakmensen werken keihard door in deze tijd. Werkende vakmensen zorgen ervoor dat ziekenhuizen kunnen draaien, het internet het doet, dat er vanuit huis gewerkt kan worden, dat het vuilnis wordt verwerkt, en noem maar op. Nu is waardering net zo belangrijk als tijdens ‘normale’ periodes. Misschien zelfs wel extra omdat de mensen waar je elke dag de meeste waardering van krijgt nu op afstand staan. Klantcontact valt voor veel vakmensen weg maar ook veel persoonlijk contact met collega’s en leidinggevenden.

Online waarderen?

CrossOver werkt hard aan het waarderen van alle Slimme Handen in Nederland. Hoe zorgen we voor waardering? Juist in deze tijd waar we elkaar niet in het echt kunnen ontmoeten? We organiseerden een interactieve webinar en vroegen technische vakmensen om mee te denken over waardering in deze tijd maar ook voor daarna.

Wanneer voelen technische vakmensen zich het meest gewaardeerd?

Meer dan 80% vindt een spontaan compliment het fijnst, gevolgd door een vraag naar hoe het met je gaat, een leidinggevende die interesse toont door te kijken op de werkvloer en ook een teamuitje. Daarna volgt pas een goed salaris (18%) ervoor dat je je gewaardeerd voelt.

Maar “te veel complimenten kan wel eens gemaakt overkomen.” Complimenten zijn fijn als ze persoonlijk zijn en hebben soms meer effect als ze van bepaalde personen komen. Een deelnemer zij bijvoorbeeld: “Complimenten van chef zijn leuk, maar van collega´s die er verstand van hebben eigenlijk nog veel belangrijker”.

Wat kunnen bedrijven doen om meer te waarderen?

Op LinkedIn en op intranetpagina’s zie je dankboodschappen verschijnen voor mensen die in deze tijd doorwerken aan het draaiend houden van Nederland. Deze boodschappen zijn niet zo persoonlijk, gericht op al het personeel. Dat is wel jammer. “Maar het geeft wel een soort van groepsgevoel dat ‘je er samen in zit’.”

We vroegen de deelnemers om mee te denken over waar bedrijven in kunnen verbeteren.

  •  Met stip op nummer 1 staat het meer meedenken met de wensen en behoeften van vakmensen. Dat kan alleen al door te vragen wat ze nodig hebben om thuis te werken. Of door te vragen of ze ergens tegenaan lopen. 
  • Vakmensen voelen zich gewaardeerd als aan ze wordt gevraagd mee te denken met organisatievraagstukken. Bedrijven laten daarmee zien dat ze hun mening en expertise waarderen. 
  • Bedrijven kunnen verder nog verbeteren in benoemen wat hun mensen goed doen. Vaker een gemeend en persoonlijk compliment geven. Best een uitdaging in de techniek want: “Een schouderklopje krijg je wel bij je 20-jarig jubileum.”  
  • ...en last but not least; meer tijd en geld beschikbaar stellen voor professionele en persoonlijke ontwikkeling van vakmensen. Laat zien dat je voor langere termijn in ze wil investeren en hun ontwikkeling belangrijk vindt. 

Waardering geven is een spier

We willen vaak waardering van anderen krijgen. Maar wij zelf wel waardering aan anderen? Want hoe het gaat met waardering: Als je zelf de eerste stap zet wordt het in je team gewoner om complimentjes te geven. Deelnemers dachten hier ook over na en ongeveer de helft gaf aan dat ze zelf best meer waardering kunnen geven. De andere helft geeft zelf al veel waardering.

Ik geef sowieso mijn team, geregeld complimenten. Maar het is nu extra belangrijk om ook even sociaal contact te zoeken.”

Hoeveel waardering geef jij zelf eigenlijk

Complimenten geven, anderen bedanken voor hun inzet of hen vragen om mee te denken met vragen die je hebt kan een beetje ongemakkelijk en onnatuurlijk voelen. Maar dat went! Waardering geven is een spier. Die moet je regelmatig trainen en dan gaat het steeds makkelijker!
 

Vier tips voor het waarderen van technische vakmensen

  1. Vraag regelmatig aan collega’s hoe het met ze gaat. Door ze te bellen bijvoorbeeld, of door een appje te sturen.  
  2. Denk gezamenlijk na over oplossingen om in deze tijd zo goed mogelijk thuis te kunnen werken.
  3. Begin zelf met waardering geven in plaats van wachten tot een ander waardering laat zien. Je zal zien dat het zo voor anderen ook makkelijker wordt om een complimentje te geven of iemand te bedanken voor zijn inzet. 
  4. Vraag jouw technische vakmensen om mee te denken met vraagstukken waar je als bedrijf mee zit. Je laat daarmee zien dat je hun mening waardeert en expertise van waarde is. 

Wil je de webinar terugkijken? Dat kan via deze link.

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OK